Schrikken

Ingezonden door: Marijke Mooijaart

Op het fietspad uit onze wijk naar de stad, dat voor een groot deel ook voetpad is, o.a. voor schoolkinderen, kunnen fietsen en voetgangers elkaar goed hebben. Als daar brede, zware, lawaaiige, stinkende en dikwijls te hard rijdende scooters bij komen, verandert de situatie meteen. Mensen schrikken want ze moeten meteen plaats maken. Dit geeft onrust en irritatie. Als om te beginnen eens alle opgevoerde exemplaren van de weg gehaald zouden worden (dat kan zonder wetswijziging), dan kan daarna werk gemaakt worden van het weren van alle brommers en scooters van fietspaden.

alarm

Ingezonden door: Harry H

Niet alleen meerdere aanrijdingen en bijna aanrijdingen meegemaakt hier in Amsterdam, maar ook dag en nacht hard alarm dat afgaat als een geparkeerde scooter licht wordt aangeraakt door een fietser die z’n fiets stalt of een duif die een wind laat.
Volgens de wet is het verboden om onnodig te claxonneren, maar dit mag wel?

Van fiets gereden

Ingezonden door: Jordy G

Afgelopen zaterdag op de fiets naar de bouwmarkt bij het Westerpark in Amsterdam, bij afslaan geen scooter te zien, maar komt ineens om de bocht scheuren uit de tegenliggende richting. Scooter rijdt tegen mij aan en ik val op de straat. Verbluft als ik ben lig ik op de grond en een vriend schreeuwt de scooterrijder achterna, waarna hij pas blijft stilstaan. Ik krijg een paar rotopmerkingen naar mijn hoofd geslingerd en vervolgens wordt doorgereden. Gelukkig geen blijvende schade of letsel.

Bromfietsen horen absoluut niet op het fietspad, ze overschrijden de snelheidslimiet en rijden rücksichtslos op de paden, zonder op fietsers te letten die volgens hen nog in de weg staan ook. Met name op de smalle fietspaden, is er geen ruimte voor scooters om in te halen, maar met ellebogenwerk komen ze er toch door.

Ik ben blij dat er een meldpunt is, want dit leidt tot gevaarlijke omstandigheden, afgezien van het feit dat scooterbestuurders zonder helm ook ernstig letsel kunnen oplopen door onverantwoord scootergedrag. Geef de fietspaden terug waarvoor ze bestemd zijn: om op te fietsen!

Inhalende scooters

Ingezonden door: An Len

De ene fietser fietst harder dan de andere. Als ik een andere fietser inhaal, ben ik bezig met een inhaalmanoeuvre en als er dan links mij geen ruimte is en er komt een scooter van achter, dan is het logisch dat die moet wachten tot ik klaar ben, Echter dan toetert men 9 van de 10x aggressief omdat de scooterrijder niet zoals het hoort af wil remmen, maar gewoon snel wil inhalen. Vaak dramt men ook gewoon door en haalt dan alsnog in voordat ik klaar ben met mijn inhaalmanouvre met alle gevaren van dien op een smal fietspad. Je wordt gewoon te vroeg weer voor de ingehaalde fietser naar rechts gedrukt.

Aanrijding

Ingezonden door: Evelien

Aangereden door een slippende (bezorg)scooter (fietspad met twee richtingen: het regende, hij haalde een andere fietser in, slipte en schoof overdwars op me af) Ik kwam erg ongelukkig terecht: diepe schaafwonden, kapotte kleren en na een jaar nog altijd last van mijn knie. Die scooterrijder maakte dat hij wegkwam. Ik ben trillend en bloedend naar huis gestrompeld. Ik durf te wedden dat dit soort dingen veel vaker gebeurt.

Laat die (vaak opgefokte) scooterrijders op de autoweg rijden, want dan zijn zij opeens de kwetsbare partij en zullen ze wel twee keer nadenken voordat ze zulke gevaarlijke stunts uithalen.

Bovendien raken scooterrijders alleen maar extra opgefokt van het wachten op al die fietsers, wat – eerlijk is eerlijk – ook voor hen toch behoorlijk vervelend moet zijn.

Overlast.

Ingezonden door: Coen Miermans

Helaas bevinden zich 40.000 (…) scooters in Amsterdam. Als ik van Amsterdam Centraal naar mijn huurwoning in A’dam-Oost fiets dan valt elke keer weer de overlast van die krengen mij op. Ze rijden veel te hard en zorgen voor rochelroutes. Ook in Zaandam, waar ik werk, bevinden zich scooters op het fietspad. Laatst heb ik een collega kunnen terugtrekken omdat een scooter met heel veel vaart ‘zo nodig’ moest rijden. Hij stopte niet eens en gelukkig had mijn collega geen last. Mijn pleidooi is: schop die scooters van het fietspad en laat ze lekker op de autoweg rijden…..

geluidsoverlast scooters en brommer

Ingezonden door: mim

omdat deze groep op het fietspad (ook gebruiken ze vaak het voetpad) vlak naast mijn flat erg hard rijdt. S’avond is het helemaal raak. Ook vele scooters brommers maken veel meer geluid dan toegestaan. Sinds ik hier woon ook al een aantal ….en vele (bijna) ongelukken gezien…vaak zijn fietsers de dupe van deze wegpiraten. Ook de veiligheid van de scooter bestuurders zonder helm / onbegrijpelijk wie dit heeft bedacht!!!

lawaai, gif, asociaal nu ook in parken

Ingezonden door: martijn

Ik erger me dood aan die rotscooters.

Er zijn er ontzettend veel. Als ik met mijn vriendin door de stad fiets willen er steeds scooters inhalen met dat irritante dwingende geclaxon, en als ze dan voorbij zijn leggen ze netjes een wolk gif neer die jij mag inademem. Dankjewel!

Laatst vluchtte ik een park in omdat ik het zat was, maar wat bleek, daar bleken de scooters ook gewoon rond te rijden. Er is geen ontkomen aan!

Is het niet mogelijk de overheid aan te klagen dat de 2-takt snorscooters die zo extreem vervuilend zijn op de weg worden toegelaten?

Weg met 25km/h. 45km/h naar 80km/h

Ingezonden door: Daan

Ik vind alle 25km/h scooters dus geen brommer zoals tomos van de weg moeten.
Of je nu 25 rijd of 50 zonder helm kom je er niet goed vanaf.
25km/h op de fietsbaan is een groot risico voor de fietsers.
45km/h op de rijbaan is een groot risico voor de scooter bestuurder. Auto’s halen in of gaan bumper kleven.

Als alle scooter een limiet van 80km/h krijgen is aan het ieder zich te houden aan de regels. Je kan worden geflits of dergelijke. Maar niet genaaid worden op een rollerbank als je scooter totaal standaard is en aan alle regels voldoet maar toch te hard gaat. Want een standaard scooter loopt 60/70 km/h.

Mijn mening: weg met de 25 km scooter. En het snelheids limiet van 45km scooter omhoog met zeker 20km/h.

Scooters ook van de stoep

Ingezonden door: Pascal van den Noort

Naast overlast op het fietspad leveren ze ook overlast op de stoepen en pleinen op als ze daar gaan parkeren. Door dat te gaan verbieden en de autoparkeerplaatsen open te stellen voor scooterparkeerplaatsen en voor alle andere voortuigen met een nummerplaa(je) zoals de motor trike, bike, quad, 25-km autootje, canta etc komt de stoep beschikbaar voor de voetganger, net zoals we het fietspad weer voor de fietser willen. Voetganger en fietser eerst!