Near misses

Ingezonden door: Sarah Downing

I have had 4 near misses with scooters since I moved to Amsterdam in November last year.

The first was when riding with my 12month old daughter in a front bike seat along the Overtoom bike path a scooter came speeding past clipping my handlebar with the scooter windscreen. I was able to control the bike – but it could have been far worse.
The second was when I was crossing at a pedestrian crossing with my daughter in a pram and the scooter nearly hit the pram.
The third & 4th were in the past week on Konningsweg when I was taking off from the traffic lights and scooters weaving through between cars and bikes made me feel very uneasy.
On one of these occasions I was waiting at the lights (with my now 18month old daughter) and turning left, they came up suddenly on my left and were heading straight, forcing me to turn away from them and into path of car on my right.

These experiences have endangered the life of my daughter and I and make me no longer feel safe to cycle in Amsterdam.

Snorfietsen op toeristische fietspaden

Ingezonden door: Piet Jager

Aan de zuidkant van Delft en in het Westland zijn een aantal toeristische fietspaden. Dit is met borden aangegeven. Het plezier van het wandelen en fietsen wordt verpest omdat de laatste drie jaar steeds meer mensen met snorbrommers en ook met gewone bromscooters op deze fietspaden rijden. Deze mensen aanspreken is zinloos. Ik heb het geprobeerd. Men rijd vrolijk verder.

4 year old son ran over, sent to hospital

Ingezonden door: Cary Gillenwater

Our 4 year old son was run over by a scooter a couple of months ago. I have always maintained that scooters are a danger even if their drivers are obeying the law and this accident proved my point. The scooter driver did nothing wrong, but in a split second; my son fell off my bike and was run over. He had to be taken to the hospital by ambulance and kept overnight. Fortunately, he is ok, but he will have a light scar on his leg. Interestingly, the scooter driver admitted that he felt like scooters shouldn’t be on the bike lane also. Ever since the accident I have asked scooter drivers what they thought about the incident. Inevitably, they say “well I wasn’t there.” This response portrays a self-centered attitude by implying had they been there then they would not have run over him. The accident happened so quickly no one could have reacted in a way that would have prevented it. I also think this response gets at the root of why many scooter drivers are a danger. It is a “me first” attitude. Ironically, they seem to have forgotten the reason they were allowed on the bike lanes in the first place – for their protection.

no brommer on bike lanes

Ingezonden door: kirsty

I agree brommers shouldnt be on bike lanes

Gezond op de fiets?

Ingezonden door: Maaike van der Sande

Mijn naam is Maaike, woonachtig in Almere en astma patiënt. Omdat ik graag gezond en fit wil blijven fiets ik zo veel mogelijk. Helaas is de gezondheidswinst van fietsen verleden tijd zodra ik mij op de belangrijkste verkeersader voor fietsers in Almere begeef; het Spoorbaanpad. Naast dat de vele scooteraars steeds weer te krap inhalen en regelmatig bijna ongelukken veroorzaken betekend gebruik maken van het Spoorbaanpad voor mij standaard hoesten en benauwd van de fiets stappen door de hoge concentratie aan uitlaatgassen die ik tijdens de inspanning binnen krijg. Nu ik zwanger ben en zo min mogelijk medicatie probeer te gebruiken merk ik dat ik vooral na het rijden op dit pad weer moet puffen. Daarnaast voel ik mij er niet veilig genoeg meer nu mijn buik groter wordt. Graag zou ik na de geboorte van mijn kind mij veilig en genietend van de frisse lucht met de baby in de fietskar op het Spoorbaanpad begeven, ik hoop van harte dat de politiek hieraan wilt bijdragen, voor alle mensen die de gezonder proberen te leven!

Scooters zijn achterhaald, ongewenst, ongezond. Weg ermee.

Ingezonden door: Nico

Scooters verplaatsen naar de rijbaan is alleen maar het verplaatsen van het probleem: vaak ligt het fietspad zo dicht langs de rijbaan dat je als fietser alsnog de walmen inademt.

De enige oplossing is alle scooters verbieden. Zowel 2-takt als 4-takt, aangezien die laatste alsnog vele malen kankerverwekkender dampen uitstoten dan een gemiddelde auto. Auto’s moeten aan allerlei uitstootnormen voldoen, maar scooterrijders mogen uitstoten wat ze maar willen. Dat is complete waanzin.

Ik maak veel fietskilometers door de grote stad, en de aanwezigheid van scooters maakt dit bijzonder onprettig en ongezond. Continu moet ik mijn adem inhouden. Bij vrijwel ieder verkeerslicht staan wel enkele scooters blauwe walmen de lucht in te blazen. Afhankelijk van de windrichting blijf ik dan op ruime afstand erachter staan, ofwel glip ik ertussendoor en rijd ik noodgedwongen door rood.

In verbieden zie ik niet gauw de oplossing. Maar in dit geval lijkt het mij de enige mogelijkheid. Alleen al de extreem schadelijke uitstoot lijkt me reden genoeg. Dan heb ik het nog niet eens over het rijgedrag, de snelheid, en het lawaai (’s avonds laat door de woonwijk) gehad.

Scooters zijn achterhaald, ongewenst, ongezond. Weg ermee. Rijd dan een electrische scooter, of een fiets.

Te snel

Ingezonden door: Mariska

Mijn ervaring is op de Grote Griend in Arnhem. Dit is een gesloten fietspad in het buitengebied van Arnhem. Dit betekent twee dingen: scooters mogen hier niet rijden en ’s avonds is er geen straatverlichting.

Het is doodeng om hier te moeten fietsen. Ben zelf vorig jaar op dit fietspad frontaal aangereden door een scooter. Vooral in de donkere dagen is het erg onveilig.

Heb aan de gemeente gevraagd of het misschien mogelijk was om onder het “fietspad”-bordje ter verduidelijking de tekst “niet brommen” te plaatsen. Maar helaas.

Twee weken terug nog aanrijding gehad

Ingezonden door: Ramon

Met een scooter, die mij SPOOKRIJDEND tegemoet kwam op het fietspad!!!

Hij kwam met een rotvaart aan en omdat het fietspad net een kleine vernauwing had op het punt dat hij mij passeerde moest hij naar links uitwijken, waardoor hij op mijn weghelft terecht kwam en mij zodoende bijna frontaal raakte. Ik kon nog net genoeg uitwijken om een zeer ernstige botsing te voorkomen, maar de achterkant van de scooter schampte mijn voorwiel/stuur en dat was genoeg om mij uit balans te brengen en hard te doen vallen.
Gevolg, een flinke schaafplek op mijn hand en knie, vieze broek en voorwiel dat een slag had. En de scooterrijder? Die reed door…..

De kampioen uitstoot is…..

Ingezonden door: E van kempen

Ik ben werkzaam in de botlek als chemisch engineer. De blootstelling aan fijn stof tijdens mijn dagelijkse fietstocht van 2*20 km is vele male groter dan in mij dagelijkse werk van 8h. De uitstoot eisen van chemische fabriek zijn vele male strenger dan een gemiddelde brommer en scooter uitlaat. Tijdens een droge dag, wachtend bij een stoplicht, slaan de uitlaat gassen van de brommers en scooters mij op de keel. Vaak kies ik ervoor om een 10-tal meters eerder te stoppen zodat ik het merendeel van de uitlaat gassen ontwijk. Maar een tegemoet komende knalpijp is moelijk te ontwijken.

Maar dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. De actie hoort thuis bij de vervuiler………, minder uitstoot door toepassing van de stand van de techniek, zoals ook gebeurt in de industrie.

Stop met de verkoop!

Ingezonden door: Werner

De snorfiets werd in 1974 geïntroduceerd om tegemoet te komen aan, zo werd gezegd, (oudere) dames die vonden dat hun kapsel onder een helm te lijden had. Tegenwoordig wordt de variant van de snorfiets de, vaak opgevoerde, snorscooter voornamelijk door jongeren gebruikt die daarmee de fietspaden onveilig maken.

Met de komst van de fiets met elektrische ondersteuning is de oorspronkelijke reden voor een snorfiets/snorscooter niet meer van toepassing.

Om het rijden op een snorfiets/snorscooter minder aantrekkelijk te maken kan de overheid een helmplicht invoeren.

Beter is het om te stoppen met de verkoopt van de snorfiets/snorscooters. Men kan dan kiezen tussen (elektrische) fiets of bromfiets. Die laatste met helmplicht en verplicht op de rijbaan.

Om te tegemoet te komen aan de handelaren en de bezitters van een snorfiets/snorscooter, stel ik het volgende voor:

Vanaf 1 januari 2017 mogen wettelijk geen snorfiets/snorscooters meer verkocht worden. Men kan zich daarop voorbereiden en in de aanloop van die datum worden waarschijnlijk nog nauwelijks snorfiets/snorscooter verkocht!

Vanaf diezelfde datum is het dragen van een helm ook voor snorfiets/snorscooter verplicht. Met het gevolg dat het rijden op snorfiets/snorscooter minder aantrekkelijk wordt en om jongeren te ontmoedigen vóór de afgesproken datum nog een snorfiets/snorscooter te kopen.

De handelsvoorraad kan met wat ingrepen omgebouwd worden tot bromfietsen/bromscooters. Dat is makkelijk, goedkoop en eenvoudig te doen.

Het omzetten van de bestaande handelsvoorraad naar bromfiets wordt kosteloos uitgevoerd door de RDW. Een tegemoetkoming van de overheid. De handelaren en de Bovag hebben dan een reden minder om zich te verzetten tegen dit plan.

Bezitters van een snorfiets/snorscooter kunnen subsidie krijgen als ze een nog rijdende snorfiets/snorscooter inleveren voor sloop. Er zijn nu ook allerlei subsidieregelingen voor het slopen van bepaalde oude auto’s, dus waarom niet voor snorfiets/snorscooters!