overlast op fietspad

Ingezonden door: Jeroen Warmerdam

Ja, van scooters heb ik veel last. Meer dan voorheen, vooral omdat ik het idee heb dat er steeds meer van rondrijden. Laatst fietste ik keurig rechts terwijl ik bijna met een scooter in botsing kwam omdat deze een fietser inhaalde. De bestuurder reed door zonder blikken of blozen. Echter, ook van andere gebruikers heb ik heel veel last: fietsers zonder licht, jeugdige fietsers die soms met wel vier tegelijk naast elkaar rijden (in het donker op zaterdagavond ook vaak zonder licht!), wandelaars op het fietspad met hond en gebroken glas. Een paar jaar geleden ben ik doordat jeugdige fietsers naast elkaar fietsten in botsing gekomen en ben ik over mijn stuur heen gevallen. Gevolg: fiets kapot en flinke schaafwonden. Ook lijkt het steeds drukker te worden met hardlopers en racefietsers. Het is al zo erg, dat ik omwegen verzin als ik weet dat het spitsuur is of ik weet dat de scholen uitgaan. Ik ben het zat!

Onbeperkt vuile lucht inademen

Ingezonden door: E.Röfekamp

Vooral bij stoplicht is het gratis onbeperkt vuile lucht inademen. De uitlaat zit bovendien leuk op kinderhoogte.
Stond verbaasd van milieudefensie toen deze mij belde voor een evt. Contributieverhoging. Men vertelde mij dat scooters op fietspad echt niet vervuilend waren, wel de brommers die NIET op het fietspad mogen.
Ik mag niet roken, niet te veel vet en suiker, maar onbeperkt vuile lucht inademen is niet schadelijk.

waarom überhaupt scooters?

Ingezonden door: Winter

Waarom zijn brommers en scooters eigenlijk niet helemaal verboden? Ze worden vrijwel uitsluitend gebruikt door jongeren die toch al veel te weinig lichaamsbeweging krijgen. Verhoog op z’n minst de minimumleeftijd naar zestig jaar…

misdrijf

Ingezonden door: yolande van daalen

Op 17 juni 2007 ben ik geschept op het fietspad op de Gelderse Kade in Amsterdam door een brommer met geel nummerbord; hij tikte me met zijn spiegel aan tijdens een passeer manoeuvre terwijl hij zeker 60 km. per uur reed.
Hij reed door zonder om te kijken.
Door op het fietspad te rijden ontweek hij de drempels op de rijbaan, waardoor hij veel minder hard had kunnen rijden.
Over de kop geslagen – godzijdank zonder kind achterop – liet hij mij achter, terwijl ik niet in staat was een nummer te noteren.

De ernst van de sleutelbeenbreuk die ik had werd een half jaar door twee Amsterdamse ziekenhuizen miskend, met twee operaties aan mijn schouder in de twee jaar die volgden.
Een ontwrichte gezinssituatie, mijn werk dat maatregelen moest nemen om mijn afwezigheid op te vullen, veel pijn en ellende.

Hoe is het mogelijk dat in alle krantenartikelen de fietser als slachtoffer zo weinig wordt genoemd.

Scooteroverlast

Ingezonden door: Peter Rodenburg

Op weg naar mijn werk in Zoetermeer kreeg ik vaak te maken met veel te hard rijdende scooters/bromfietsen op een vrij smal fietspad.
Daarbij zat je ook nog vaak in de vuile luchtstroom van zo’n scooter . Zelfs op de polderfietspaden.
Ze maken veel te veel herrie.. Ben je als fietser milieuvriendelijk bezig wordt je door de brommers vervuild.
Waarom worden deze rijwielen niet aangepast zoals auto’s met katilisator. Ik heb begrepen dat een brommer vervuilender is dan een vrachtwagen
Het zijn eigenlijk vervoermiddelen, die in geen honderd jaar zijn veranderd. Dus een achterhaald rijwiel. Kijk naar China, daar is een elektrische brommer hip. En rijden al veel jongeren met een electrische.
De overheid moet het electrische vervoer stimuleren door extra subsidies. En de vervuilende brommers zullen o.a. Deze subsidie moeten ophoesten.

de volle laag

Ingezonden door: dick jurriaans

Behalve het irritante getoeter omdat de “snorfiets” wil inhalen, het gescheur met te grote snelheid rakelings langs je heen krijg je ook nog eens de stank en vuile lucht. Heb je de pech dat je voor een stoplicht achter één, twee of meer scooters/snorfietsers staat, en dat is steeds minder zeldzaam, dan krijg je wanneer het licht op groen gaat de volle laag: herrie maar vooral een lange wolk stank & vuil. En dat gedurende enige tijd als je ook nog de pech hebt hetzelfde spoor/ dezelfde weg te moeten volgen.
En dan praat ik maar niet over de dikwijls grote hoeveelheden vet die deze snorfietsen vervoeren of druk kwebbelende berijders.
Op de rijbaan ermee! Vertragen zij het auto verkeer? Prima! Want dat zal ook de vuil- en lawaai scores van auto’s verlagen.
Alleen maar milieuwinst voor allen dus !

Scooter rijdt door na aanrijding nabij vumc

Ingezonden door: Marijke Smits

Op 15 aug op MTB aangereden door scooter ter hoogte van IJsbaanpad amstelveense weg nabij metro station.
Gevonden door omstanders en geheugen gaat verder op Seh van vumc.
Verwondingen aan gelaat schouder en ribben en na 7 wk nog steeds veel pijnstillers nodig en beperkt in slapen en bewegen.
Afschuwelijke ervaring

scooter off!

Ingezonden door: Linda Wallace

Every day I fiets, and every day I have to contend with speeding scooters driven by maniacs. The special character of Amsterdam is under threat, soon this city will become a ‘Naples with canals’. Why shouldn’t the people of Amsterdam decide how their city operates? If this bill doesn’t pass soon, Amsterdam should secede from the Netherlands, and make its own rules to ensure the safety and health of its citizens and visitors.

steeds meer scooters op fietspaden in natuur- en receratiegebieden

Ingezonden door: M. Beuker, Zaandam

Wat mij persoonlijk nog het meeste stoort, is dat er steeds meer scooters met benzinemotor ongehinderd rondrijden op onverplichte fietspaden in buitengebieden, zoals in recreatiegebied het Twiske bij mij in de buurt. Ik heb al twee keer een beheerder aangesproken hierop. De eerste was in de veronderstelling dat de scooters daar mochten rijden, de tweede sprak van een “twijfelgeval” en “niet te handhaven”. Ook op onverplichte fietspaden elders in het buitengebied, bijvoorbeeld rond Purmerland, rijden steeds vaker scooters met benzinemotor rond. Het plezier van fietsers en wandelaars die op zoek zijn naar rust, wordt in toenemende mate verstoord door mensen die te lui zijn zich op eigen kracht voort te bewegen.

SIS

Ingezonden door: J. Christiaans

Dagelijks fiets ik naar mijn werk, door landelijk gebied en dorpsachtige omgeving. Dit doe ik met een zeer snelle Quest velomobiel, die in de stad onhandig is, maar op mijn route zeer geschikt, comfortabel en snel. Mede doordat de fietspaden soms breed en veelal rustiger zijn en bovendien deels gebruik wordt gemaakt van landweggetjes en gefietst wordt in de vroege ochtend en late middag, dus geen scholieren. Mij valt op dat het aantal scooters op mijn route toeneemt en zeker het aantal te hard rijdende, vooral snorscooters, die bovendien ook meer lijken te stinken dan hun brommergenoten.

Omdat ik met deze fiets zeer snel ben, kan ik die stinkerds meestal voor blijven. Het Scooter Inhaal Syndroom (SIS) is onder velomobielisten een bekende term. Echter de groep stinkers die sneller is, begint toe te nemen, waardoor het SIS verwordt tot een Stof en stank Inhalatie Syndroom… Zeker gezien er door de eigen snelheid langdurig door de giftige dampen moet worden gereden, die als ik langs kom nog niet vervlogen zijn. Gelukkig dwingt de breedte van een Quest en de laagte en massiviteit ervan nog respect af bij scooteraars, ook op die goedkope bouwmarkt retro exemplaren met hun brede sturen en alles scheppende en rakende spiegels die als twee vegers ruimte lijken te maken voor het onding. Tweede geluk is dat ik wettelijk ook van de rijbaan gebruik mag maken als dat niet expliciet is verboden met verbodsborden.

Dat de snor- en bromscooter zo populair is verbaast mij, keer gezien je nu eerder over een rijbewijs kan beschikken. Echter het aantal oudere bestuurders lijkt toe te nemen. Is dit dan het alternatief voor de dure auto en files van de almaar luier wordende Nederlander!?

Ik zou zeggen, verban de stinkende snorscooters in de bebouwde kom naar de rijbaan, scherp de milieuregels aan voor toelating en verbiedt op termijn de brandstofvariant. Wie harder of verder moet dan de actieradius van een elektrische kan bieden, moet dus maar een brommer kopen. Daarnaast zijn er tegenwoordig speed pedelecs, die naast ruim de snelheid van een snorscooters ook nog eens beweging en door jezelf opgewekte warmte bieden. Wel minder ruig en stoer, maar ja… De NL politiek is verder te bekrompen om echt voor een groene en schone economie te kiezen, want zij is ook verslaafd aan de aardolie en de accijnzen daarop en weet niet hoe ze moet omvormen zodat de inkomsten op niveau blijven. Dus blijven we bezig met window dressing en green washing…terwijl in een groene economie zat valt te verdienen én te ontwikkelen.