Rechts ingehaald

Een tijdje geleden fietste ik naast mijn zoontje van 9 op een vrijliggend fietspad langs een weg in Amsterdam-Osdorp. Bij een kleine zijweg moesten we rechtsaf, dus we staken onze handen uit en keken even over de schouder of er geen rechtdoorgaande voetgangers aan kwamen. Tot zover alles OK. Op het moment dat we de bocht aan het maken waren, kwam er met ca. 50 km/u over het trottoir een bromscooter aangereden, die had besloten om ons rechts in te halen. Kennelijk leek hem dat de beste optie om die “langzame” fietsers te passeren. Ik kreeg een hartverzakking toen ik zag hoe de scooter mijn zoon bijna in de flank raakte. Hij scheerde uiteindelijk op zo’n 20 cm voor zijn fiets langs. Het liep dus met een sisser af maar ik moet er niet aan denken hoe het zou zijn uitgepakt als het werkelijk tot een aanrijding was gekomen.
Eén zo’n voorbeeld zegt misschien niet zoveel, maar helaas is deze soort wegpiraterij bijna standaard onder gebruikers van bromscooters. Aan de lopende band zie je inhaalmanoeuvres die absoluut onverantwoord zijn en die zijn steeds ingegeven door de wens van de scooterrijders om veel harder te rijden dan de fietsers. Even inhouden ten bate van de verkeersveiligheid is er vrijwel nooit bij. Doordat scooters zwaar zijn, loop je als fietser bij een botsing ook nog eens ernstig letsel op.
Er zijn twee zaken nodig: 1) Voor nu: Effectieve handhaving van de maximumsnelheid voor snorscooters en 2) Verplaatsing van snorscooters naar de rijbaan.