Het probleem

Het probleem

Bij de Fietsersbond komen steeds meer klachten binnen over overlast van scooters op fietspaden. De scooters zijn breed en rijden vaak te hard. Door dat rijgedrag voelen fietsers zich onprettig. En hoewel er zeker berijders van een snorscooter zijn die zich keurig aan de regels houden, vindt de Fietsersbond dat er dringend iets aan moet gebeuren. Zie ook onze standpunten over snorscooters.

Wat is een snorscooter?

In de wetgeving kom je het woord snorscooter nergens tegen. De wetgever heeft het over een snorfiets. In 1974 is deze categorie in het leven geroepen. De snorfiets is ontstaan als een fiets met hulpmotor, mensen die behoefte hadden aan ondersteuning bij het fietsen. Inmiddels zijn deze ouderwetse snorfietsen uit het straatbeeld verdwenen, en vervangen door de snorscooter, die een stuk breder is. Op een snorscooter hoef je geen helm op en de maximaal toegestane snelheid is 25 kilometer per uur. Je bent verplicht verzekerd en moet op het fietspad rijden. In de regels voor snorscooters lees je meer informatie.

Is een snorscooter gelijk aan een bromscooter?

Nee. De bromfiets is een aparte categorie. Bromscooters mogen daarom 45 km per uur en niet op het fietspad. Berijders moeten een helm op. Uiterlijk zijn de scooters bijna niet uit elkaar te houden, wel verschilt het kentekenplaatje: op een bromscooter een gele, en op een snorscooter een blauwe En volgens de verkopers zijn brom- en snorscooters ook technisch volledig gelijk, snorscooters worden alleen ‘afgeknepen’ om te voorkomen dat ze harder dan 25 kilometer per uur gaan. Door dat afknijpen zijn ze echter ook veel vervuilender dan bromscooters.

Waarom zijn fietsers niet blij met snorscooters?

Het belangrijkste probleem voor fietsers is volgens peilingen van de Fietsersbond de hoge snelheid waarmee snorscooters op het fietspad rijden. Omdat snorscooters en bromscooters technisch gelijk zijn, is het volgens deskundigen een koud kunstje om ze op te voeren. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat in Woerden, Apeldoorn en Den Haag blijkt dat 96% van de snorscooters te hard rijdt. Gemiddeld reden ze 34 kilometer per uur, met uitschieters naar ruim 60. De Fietsersbond heeft in Amsterdam onderzoek gedaan, daaruit bleek dat in de hoofdstad maar liefst 98% van de snorscooters te hard rijdt. Het klopt dus niet dat slechts een kleine minderheid van scooteraars de overlast veroorzaakt.

Door de hoge snelheden halen snorscooters veel fietsers op het fietspad in. Dat zorgt voor onrust en onveiligheid, niet alleen door de snelheid, maar ook door de breedte van de snorscooter. Daarnaast hebben vooral jongere bestuurders (een grote groep onder de scooterrijders) de neiging om roekeloos te rijden. 

Is de snorscooter slecht voor de gezondheid?

Ja, snorscooters zorgen voor een flinke hoeveelheid fijnstof op de fietspaden. Met name de kleinste deeltjes, het zogenaamde ultrafijnstof, zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Het RIVM raadt mensen aan om “afstand te houden tot de bron die ultrafijnstof uitstoot”, maar dat is moeilijk als die bron je hard inhaalt.

Veel mensen denken dat vooral de oude snorscooters (met tweetakt-techniek) veel ultrafijnstof uitstoten. Het klopt dat tweetakt scooters het vuilst zijn, maar ook de viertakt scooters zijn erg smerig, de bromscooter stoot ongeveer twintig keer de hoeveelheid ultrafijnstof uit van een personenauto.