Geen getalm, scooter moet van fietspad

19 juni 2014

Op veler verzoek de brief van Fietsersbond-directeur Hugo van der Steenhoven, geplaatst in Trouw op vrijdag 13 juni.

“Op 15 december 1999 ging de bromfiets binnen de bebouwde kom naar de rijbaan. Een jaar lang experimenteren in Den Haag, Apeldoorn en Tiel had aangetoond dat dit voor de bromfietsers veiliger was en voor de fietser gezonder en rustiger. Na deze nieuwe maatregel daalde het aantal bromfietsongevallen met 30 procent. De huidige discussie over een oplossing voor het snorscooterprobleem is bijna gelijk aan die van toen: de bromfietsers reden net zo hard op de fietspaden als de gemiddelde snorscooteraar nu.

Op 15 december 1999 ging de bromfiets binnen de bebouwde kom naar de rijbaan. Een jaar lang experimenteren in Den Haag, Apeldoorn en Tiel had aangetoond dat dit voor de bromfietsers veiliger was en voor de fietser gezonder en rustiger. Na deze nieuwe maatregel daalde het aantal bromfietsongevallen met 30 procent. De huidige discussie over een oplossing voor het snorscooterprobleem is bijna gelijk aan die van toen: de bromfietsers reden net zo hard op de fietspaden als de gemiddelde snorscooteraar nu.

De huidige snorfietsen rijden veel harder dan de toegestane 25 kilometer en zijn ook te zwaar en te breed voor de fietspaden. Metingen van Rijkswaterstaat (2009) gaven aan dat 96 procent te hard reed, met een gemiddelde van 34 kilometer en uitschieters naar 61.

De door minister Schultz voorgestelde wetswijziging die het gemeenten mogelijk maakt om snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen, is veiliger voor fietsers, maar ook voor de snorscooterrijders zelf. Ze worden niet meer geschept door afslaande auto’s, die een voertuig met zo’n snelheid vanaf het fietspad niet op tijd zien aankomen en zullen zich tussen het autoverkeer anders gedragen dan op het fietspad. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat invoering van deze maatregel tot 38 procent minder snorscooterongevallen leidt.

De door minister Schultz voorgestelde wetswijziging die het gemeenten mogelijk maakt om snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen, is veiliger voor fietsers, maar ook voor de snorscooterrijders zelf. Ze worden niet meer geschept door afslaande auto’s, die een voertuig met zo’n snelheid vanaf het fietspad niet op tijd zien aankomen en zullen zich tussen het autoverkeer anders gedragen dan op het fietspad. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat invoering van deze maatregel tot 38 procent minder snorscooterongevallen leidt.

Uit verschillende recente rapporten (TNO, Nature) blijkt dat brom- en snorfietsen de bestaande emissienormen ver overschrijden. De 2-taktscooter vervuilt tot maximaal 2700 keer zoveel als een bestelbus. Volgens het Longfonds is de uitstoot van snorscooters op de fietspaden vanuit gezondheidsoogpunt onverantwoord. De reacties op het plan van de minister lopen dan ook uiteen van vreugde tot zorg om de verkeersveiligheid en daling van de snorscooterverkoop. De tweewielerbranche vindt dat ‘een grote groep weggebruikers in een onnodig risicovolle situatie wordt gebracht’. Hiermee negeert zij de ellende en risico’s die fietsers ondervinden, wetenschappelijk onderzoek en positieve ervaringen uit het verleden. De grootste belangenbehartiger van mobiel Nederland vreest dat de maatregel ‘tot irritatie bij automobilisten’ leidt. Die irritatie is blijkbaar ernstiger dan het dagelijkse gevoel van dreiging en angst bij fietsers. En voor bezorgde ‘Spartametrijders’: er komt vast een uitzondering op basis van het mindere vermogen en gewicht.

Uit verschillende recente rapporten (TNO, Nature) blijkt dat brom- en snorfietsen de bestaande emissienormen ver overschrijden. De 2-taktscooter vervuilt tot maximaal 2700 keer zoveel als een bestelbus. Volgens het Longfonds is de uitstoot van snorscooters op de fietspaden vanuit gezondheidsoogpunt onverantwoord. De reacties op het plan van de minister lopen dan ook uiteen van vreugde tot zorg om de verkeersveiligheid en daling van de snorscooterverkoop. De tweewielerbranche vindt dat ‘een grote groep weggebruikers in een onnodig risicovolle situatie wordt gebracht’. Hiermee negeert zij de ellende en risico’s die fietsers ondervinden, wetenschappelijk onderzoek en positieve ervaringen uit het verleden. De grootste belangenbehartiger van mobiel Nederland vreest dat de maatregel ‘tot irritatie bij automobilisten’ leidt. Die irritatie is blijkbaar ernstiger dan het dagelijkse gevoel van dreiging en angst bij fietsers. En voor bezorgde ‘Spartametrijders’: er komt vast een uitzondering op basis van het mindere vermogen en gewicht.”