Trouw: Fietsersbond: Haal onveilige scooter van ons fietspad af

7 oktober 2014

Op de Hopper door de stad

Minister Schultz wil toestaan dat grote steden hun eigen snorregels bepalen
HANNE OBBINK

Geef het fietspad terug aan fietsers. Een petitie met die boodschap is in anderhalve week tienduizend keer ondertekend. Directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond legde het gisteren nog eens uit: scooters stinken, rijden vaak te hard, veroorzaken bovengemiddeld veel ongelukken – en fietsers zijn dat zat. Minister Schultz (verkeer) en de vier grote steden zijn het eens over maatregelen. Maar de Tweede Kamer, waar Schultz’ voorstel donderdag aan de orde komt, aarzelt.

Vooral Amsterdam zit ermee. Het snel groeiend aantal snorscooters maakt de toch al overvolle fietspaden in de hoofdstad onveilig. De gemeente dacht de oplossing gevonden te hebben: ban de snorscooter van het fietspad. Na lang aandringen, samen met de drie andere grote steden, kreeg ze de minister zover dat dat mocht. Zij wil gemeenten vrij laten om zelf te bepalen waar snorscooters moeten rijden en of ze een helm op moeten.

Probeem opgelost? Niet helemaal. Want als de snorscooter niet meer op het fietspad mag, moet-ie tussen de auto’s. Maar die mogen 50 kilometer per uur, de scooter maar 25 en dat verschil schept weer nieuwe onveilige situaties, zeggen onder meer Veilig Verkeer Nederland en de ANWB. Een helmplicht voor snorscooterrijders lost dat volgens hen niet op.

Ook op het fietspad is die maximumsnelheid trouwens precies het probleem: die wordt massaal overtreden. Volgens de gemeente Amsterdam rijdt 81 procent van de snorscooters te hard, en dat leidt tot ongelukken. Handhaaf die regels dan beter, zeggen ANWB en VVN. Maar volgens Amsterdam gebeurt dat al intensief en zou meer politie-inzet ‘buitenproportioneel’ zijn.

De grote steden kregen ook steun uit wetenschappelijke hoek. Volgens de SWOV, instituut voor onderzoek naar verkeersveiligheid, leidt verbanning van de snorscooter naar de rijweg plus invoering van de helmplicht tot 38 procent minder slachtoffers van snorfietsongelukken. Vooral trouwens omdat veel mensen hun snorfiets dan de deur uit doen.

Minister Schultz heeft zich laten overtuigen, maar de Kamer nog niet. Woordvoerders van PVV, CDA en SP hebben zich al uitgesproken tegen het voorstel van Schultz (en de grote steden). Ook de VVD is niet voor – tegen de eigen minister en twee opeenvolgende Amsterdamse VVD-verkeerswethouders in. Samen hebben die vier partijen een meerderheid.

Snor of brom?
Op het oog zijn ze nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Alleen heeft de ‘gewone’ scooter (die officieel meestal een bromfiets is) een geel kenteken, dat van de snorvariant is blauw.
Maar de regels verschillen. Een bromfiets mag 45 kilometer per uur, de berijder ervan moet een helm op en binnen de bebouwde kom moet hij op de rijbaan voor auto’s. De snorscooter mag slechts 25 kilometer per uur, moet op het fietspad en een helm hoeft niet.
Die lage drempel maakt het apparaat populair. In 2007 reden er in bijvoorbeeld in Amsterdam 9000 van rond, vorig jaar waren dat er ruim 30.000.

Bron: Trouw
Foto: Evert Elzinga, ANP